Környezetvédelmi Ügyfél Jel (KÜJ) és Környezetvédelmi Területi Jel (KTJ) szükséges a környezetvédelmi engedélyeztetés során az Ügyfél, illetve az Objektum azonosításához.
- Környezetvédelmi ügyfél jel (KÜJ): természetes személyjogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet egyedi környezetvédelmi azonosító adata.
- Környezetvédelmi területi jel (KTJ): környezetvédelmi objektum (pl. telephely) egyedi környezetvédelmi azonosító adata.
A KÜJ és KTJ szám igénylése az OKIRKAPU-n keresztül lehetséges.
KÜJ szám igénylése
A honlapon a bal felső sarokban található Új meghatalmazás/KÜJ gombra kell kattintani. A megnyíló ablakban az Új adatcsomag gombra kell kattintani, majd megadni az érvényesség dátumát és a mentésre kattintani.
Ezt követően a Meghatalmazás/KÜJ igénylés szövegre kell kattintani. A megnyíló ablakban:
- a Címzett szervezet a Környezetvédelmi hatóság
- az Adatszolgáltatás tipusa a 2-es
- Megjegyzésként érdemes beírni, hogy “új szervezet, korábban KÜJ számmal nem rendelkezett”
- A természetes személy (adatbeküldő, meghatalmazott) email címénél az ügyfélkapus email címet kell megadni
- A KÜJ mezőben a …-ra kattintva még egyszer lehet ellenőrizni, hogy a cég valóban nem rendelkezik KÜJ számmal. Erre a felugró ablak jobb felső sarkában található szűrés funkció használható. Ha mégis van KÜJ szám, akkor a kitöltést nem kell végrehajtani, és a kérelmet nem kell beküldeni.
- A cég KSH száma a cégkivonaton megtalálható, vagy ezen a honlapon ingyen lekérdezhető
- Ha az értesítési cím eltérő javaslom azon adatokat is megadni.
- Minden egyéb mező kitöltése a mező alatti magyarázatok figyelembe vételével végrehajtható.
- A mentés gombra kattintva a honlap elvégzi az adatok ellenőrzését. Hiba esetén javítani szükséges a megfelelő mezőket.
- Amennyiben minden adat rendben van, akkor a lap tetején az Adminisztráció menüből elérhető az Ellenőrzés/Beküldés parancs
- A megnyíló ablakban az Ellenőrzés futtatása gombra kell kattintani. Amennyiben hiba nem található, végrehajtható a beküldés a Beküldés gomb megnyomásával.
Néhány hasznos funkció:
- A rendszer hozzáfér a cégbírósági adatokhoz, így a cégnév és a cég címe visszaellenőrzésre kerül
- Amennyiben cég képviseletre jogosult személy tölti ki az adatokat, akkor a KÜJ szám szinte azonnal megérkezik, tehát ezzel a folyamat jelentősen gyorsítható.
KTJ szám igénylése
A honlapon a bal felső sarokban található Új OKIRkapu bejelentkezés gombra kell kattintani. A megnyíló ablakban ki kell választani a céghez tartozó KÜJ számot. Amennyiben a felugró ablakban nem jelenik meg a cég neve, abban az esetben ellenőrizni kell, hogy a cég rendelkezik-e KÜJ számmal. Amennyiben igen, vélhetően a kitöltő nincs hozzárendelve a céghez, mint képviselő, vagy meghatalmazott. A meghatalmazásra a Rendelkezés nyilvántartási rendszerben van lehetőség.
A KÜJ szám kijelölését követően a tovább gombra kell kattintani, majd ezt követően a Típus mezőben a … gombra. A felugró ablakban KAR Környezetvédelmi nyilvántartás, majd a KAR: KTJ-IG… szöveg választandó. A Tovább gombra kattintás követően választhatunk, hogy Új adatcsomagot töltünk ki, vagy XML-ben elkészített állományt töltünk fel. Utóbbi kevésbé valószínű, így erről részleteiben nem írok
Új adatcsomag kitöltését választva meg kell adni az érvényesség időpontját, illetve lehetőség van korábbi adatcsomag másolására. A mentés gombra kattintva kezdhető meg az adatok felvitele az alábbiak szerint:
- a Címzett szervezet a Környezetvédelmi hatóság
- KTJ besorolása: Telephely (amennyiben nem objektum KTJ igénylés a cél)
- Cím, és egyéb adatok értelemszerűen.
- Objektumot magába foglaló telephely adatai csak objektum KTJ igénylése esetén értelmezhető.
- Az EOV koordináták lekérhetőek ezen a honlapon
- A KAR adatszolgáltatásért felelős mezőibe értelmezésem szerint megadható más személy is, aki felelős lesz az adatszolgáltatásért, tehát nem feltétlenül az a személy, aki a kitöltés végzi.
- Geometriai adatok megadása nem kötelező! Amennyiben szükséges a fenti honlapon egyesével le lehet kérni a sarokponti koordináták értékét.
- Ezt követően el kell végezni az ellenőrzést az Adminisztráció és azon belül az Ellenőrzés/Beküldés menü alkalmazásával.
- Amennyiben az ellenőrzés hibát nem talált, végrehajtható a beküldés.